Jak chronić domenę internetową przed przejęciem

Październik 22 2018 03:11PM

W adresie domeny internetowej często występuje nazwa firmy. Jeżeli taka strona dodatkowo jest przez lata pozycjonowana to staje się wyjątkowo cenna. To z kolei sprawa, że zarówno domena jak i cała marka firmy może być celem ataku. I w określonych przypadkach konkurent może nam ją przejąć. Wiedząc o takim zagrożeniu można się przed nim zabezpieczyć.

Prawna ochrona domeny- narzędzia prawne

Domena to adres pozwalający na odnalezienie strony w internecie Obecnie w dobie wszechobecnych smartphonów obecność w sieci staje się wręcz koniecznością. 

Wiele osób wychodzi jednak z błędnego założenia że rejestrując domenę stają się jej właścicielami. Otóż nie! Uzyskują oni jedynie ograniczoną w czasie możliwość posługiwania się nią. Konkurent rejestrując domenę z innym rozszerzeniem w kilka chwil może otworzyć konkurencyjną stronę licząc, że twoi klienci się pomylą i wpiszą inny adres. O tym co w takiej sytuacji zrobić można dowiedzieć się z poniższego nagrania:

Spory o domeny internetowe najczęściej toczą się przed Sądem Polubownym ds Domen Internetowych przy PIIT. W takim przypadku osoba, która uważa, że poprzez rejestrację lub używanie domeny jej prawa zostały naruszone może wystąpić z pozwem. Problem robi się w sytuacji, kiedy to my jako pierwsi używany danej domeny, a konkurent w celu jej przejęcia zarejestrował ją w Urzędzie Patentowym jako znak towarowy.

Najskuteczniejszy sposób na nieuczciwą konkurencję.

Przedsiębiorca w takich sytuacjach nie jest bezbronny. Musi być jednak odpowiednio wcześniej przygotować się na działanie nieuczciwej konkurencji. 

Najskuteczniejszym sposobem ochrony domeny internetowej jest rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym, ale zanim zrobi to konkurencja. Ustawa Prawo własności przemysłowej mówi bowiem w art. 153 ust 1, że: Przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.

Taki monopol prawny obowiązuje 10 lat z możliwością jego przedłużenia na kolejne tego typu okresy (o tym jakie korzyści wynikają z takiej ochrony można przeczytać chociażby w artykule: https://znakitowarowe-blog.pl/dlaczego-warto-zastrzec-marke-firmy/). Decydując się na taką formę zabezpieczenia domeny internetowej warto pamiętać, że rejestracja znaku towarowego nie jest zwykłą formalnością. Aby ekspert przyznał nam ochronę znak towarowy musi nadawać się do odróżniania towarów lub usług. Przykładowo nie rejestruje się oznaczeń, które są określeniami opisowymi. 

Jeżeli prowadzisz salon samochodowy pod domeną samochody.pl to każda osoba domyśli się, na czym zarabiasz. Monopolizacja tego typu słowa sparaliżowałaby rynek i jest zabroniona.

Więcej o problemie z zastrzeganiem nazw opisowych znajdziesz w nagraniu:

Narzędzia prawne do obrony domeny internetowej przed wrogim przejęciem.

Rejestracja znaku towarowego to najskuteczniejszy sposób na ochronę domeny, ale nie jedyny. W podstawowym stopniu przedsiębiorcę chronią również takie przepisy jak ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (prawo do oznaczenia przedsiębiorstwa) czy kodeks cywilny (prawo do firmy). 

Niedogodnością tych przepisów jest to, że nigdy nie ma pewności co do zasięgu takiej ochrony. Zawsze bowiem ograniczona jest ona do określonych towarów i usług oraz terytorium. Z samego faktu dokonania wpisu do CEIDG lub KRS przedsiębiorca nie uzyskuje wyłączności na daną nazwę. To z kolei oznacza, że w sporze sądowym trzeba będzie przedłożyć wiele dowodów aby ten zakres ochrony wykazać. 

Finalnie i tak ostateczną decyzję podejmie sędzia, który nierzadko uznaje, że te prawa ograniczają się jedynie do terytorium miasta, w którym działamy. A to oznacza, że konkurent oddalony od nas o kilkaset kilometrów nie łamie prawa ponieważ rzyko, że wasi klienci się pomylą jest znikome. Nikt będąc w Szczecinie przez pomyłkę nie zamówi pizzy z Krakowa.

W poniższym nagraniu przedstawiono koszty rejestracji znaku towarowego:

Zagrożenia przed którymi stoją właściciele domen internetowych?

Domain name piracy

Ten typ działań zaczepnych polega na rejestrowaniu domeny zawierającej w sobie nazwę innego przedsiębiorstwa. Abonent takiej domeny najczęściej oferuje później jej odsprzedaż za zdecydowanie wygórowaną kwotę. Jeżeli przedsiębiorca się na to nie zgodzimy, abonent grozi, że zrobi przekierowanie domeny na stronę jego konkurencji.

Typosquatting

Działanie podobne do podanego powyżej, jednak z tą różnicą że tutaj abonent rejestruje domenę z błędem w nazwie. Mówi się na to „metoda tłustych palców”. Przykładowo za typesquatting byłoby uznane zarejestrowanie domen „aple.pl” czy „gogle.pl”.

Aby się przed tym bronić najłatwiej jest kupić wszystkie alternatywne adresy firmowej domeny. To jednak nie rozwiązuje problemu. Zawsze może się zdarzyć ktoś wysoce kreatywny, który zarejestruje domenę z myślnikiem między słowami czy dodatkową literką. Przed takimi sytuacjami  chronieni jesteśmy przez zastrzeżenie znaku towarowego. Rejestracja marki swoim zasięgiem obejmuje nie tylko nazwy identyczne, ale i podobne. 

O tym co grozi za naruszenie znaku towarowego dowiesz się z nagrania:

Cyberwildcatting 

Nazywamy tak „hurtowe” rejestrowanie wielu domen w celu ich późniejszej odsprzedaży. Proces ten jest identyczny jak w przypadku domain name piracy, jednak stosowany na większą skalę przez co bardziej niebezpieczny.

Cyber smearing

To już ostatni przykład agresywnych działań w stosunku do właścicieli domen internetowych. Działanie to jest jednym z najmniej eleganckich, ponieważ polega na oczernianiu przedsiębiorstwa poprzez rejestrację domeny z wulgarną nazwą. Strona internetowa pod taką domeną może obrażać zarówno właściciela przedsiębiorstwa jak i całą firmę działając na szkodę jej wizerunkowi. 

Ten typ ataków stosowany jest zazwyczaj przez niezadowolonych pracowników i klientów, bywa jednak że jest również zaplanowanym działaniem konkurencji. Przykład: jankowalskikradnie.pl.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • W czym może pomóc HeadHunter?

    Szukając idealnego pracownika do naszej firmy, bierzemy pod uwagę liczne aspekty...

  • Biuro musi być dobrze wyposażone

    Artykuły biurowe na pewno nie są tematem, który byłby dla nas chociażby w najmniejszym...

  • Drukarnia internetowa: dlaczego warto z niej skorzystać?

    Internet na dobre wkroczył do naszego życia. Towarzyszy nam dzisiaj na każdym...

  • Czy warto kupić podstawkę pod laptopa?

    Z laptopów na co dzień korzysta coraz więcej osób. Są mobilne, można korzystać...

  • Jak zarobić więcej na lokacie?

    Zaledwie 14% Polaków przeznacza swoje środki na inwestowanie w ryzykowne instrumenty...

  • Soki czy kompoty w pracy?

    Przyjęło się, że do obiadów w bardzo wielu domach podawany jest kompot. Wiadomo,...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
Namioty magazynowe
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.