Jak stworzyć skuteczny biznesplan

Listopad 28 2012 09:36AM

Biznesplan to podstawa. Po pierwsze i najważniejsze – myśl. Nie rzucaj się na głęboką wodę z pierwszym lepszym pomysłem, bo to się nie uda. Zmarnujesz cenny czas, a może i pieniądze. Nie warto. Sporządź biznesplan i osiągnij wymarzony sukces.

Pomysł na działalność gospodarczą

 

Chcesz czy nie, pomysł musi być. I to dobry. Najlepszy jeśli chcesz żeby przedsięwzięcie było sukcesem. Na początku zastanów się nad takimi aspektami jak:

• co sprawia ci przyjemność i może przynieść zyski,

• czego ludzie potrzebują – czy jest jakaś luka na rynku do wypełnienia,

• czy masz lub skąd możesz pozyskać środki na realizację celu,

• czy jest oprogramowanie dla firm, które pomoże ci sporządzić konkretny plan działania?

 

Działanie I – analiza rynku

 

Bardzo ważne jest żebyś sprawdził rynek, na którym chcesz działać. Musisz dokonać dokładnej analizy pod kątem:

• zapotrzebowania na twój produkt – nie może być tak, że zakładasz działalność, która przyniesie ci straty ze względu na brak popytu,

• konkurencji – czy jest obecna, jaki ma zasięg działania i jakie oferuje produkty,

• kosztów – oszacuj ile będzie cię kosztować rozpoczęcie działalności, jakie oprogramowanie dla firmy wybrać, czy zlecasz księgowość firmie zewnętrznej czy może wystarczy ci program do fakturowania i samodzielnie będziesz zarządzać finansami.

 

Działanie II – formułowanie projektu

 

Musisz wiedzieć co chcesz robić i jakie kolejno kroki będziesz podejmować. Nie działaj chaotycznie. T tak jakbyś sam sobie rzucał kłody pod nogi.

Kolejno opisz założenia projektu i wszystkie możliwe warianty (później będziesz liczyć opłacalność każdego z nich).

 

W biznesplanie musisz omówić założenia dotyczące:

• wielkości planowanej produkcji i sprzedaży,

• koszty prowadzenia działalności (koszty wynajmu lokalu, sprzętu, zatrudnienia pracowników),

• planu rozwoju na najbliższe lata – biznesplan jest planem strategicznym, który ma opisać długoterminowe cele,

• ryzyka związanego z prowadzeniem danej działalności – jakie są szanse i zagrożenia dla twojego projektu.

 

Jeśli czujesz się niepewnie, skorzystaj z publikacji naukowych. Możesz tam znaleźć wiele praktycznych wskazówek – a nawet przykładowy model biznesplanu. Niektóre książki mają charakter poradników i są przyjemne w lekturze, jeszcze inne porady możesz znaleźć na stronach internetowych. Jeśli czujesz się całkiem zielony, możesz wziąć udział w organizowanych szkoleniach.

 

Działanie III – praktyczne liczenie

 

Koszty się same nie policzą. Masz dwie opcje: możesz zlecić analizę i stworzenie biznesplanu firmie zewnętrznej lub zrobić to sam. Proponuję drugi wariant. Bądź kowalem własnego losu. Dasz radę. Zrób analizę otoczenia – wystarczy rzetelna ankieta. Jeśli pomysł jest strzałem w dziesiątkę, musisz przejść do liczenia konkretów.

Po pierwsze, policz przepływy pieniężne (CF) – ile będziesz wydawał i jakie planujesz przychody.

Po drugie, policz NPV (netto present value) – wartość bieżąca inwestycji – zdyskontowane przepływy pieniężne. Ważne, jeśli masz do wyboru różne projekty, wybierz ten o wyższym NPV.

Po trzecie, policz IRR (internal rate of return) – wewnętrzna stopa zwrotu – najtrudniej policzyć, a interpretacja mówi o tempie pomnażania kapitału przez dany projekt.

 

Działanie IV – pozyskanie środków

 

Nie zniechęcaj się faktem, że na twoim koncie nie ma milionów. Pieniądze zawsze można jakoś zorganizować. Dla wchodzącego na rynek przedsiębiorcy jest kilka możliwości.

• Zainteresuj się programem inkubatory przedsiębiorczości lub startup. Są to programy wspierające młodych przedsiębiorców. Zaproponuj swój projekt. Może się udać.

• Sprawdź czy nie ma odpowiedniej dla ciebie dotacji unijnej.

• Sprawdź i porównaj oferty kredytowe w bankach.

 

Ważne jest, żebyś nie wydawał pieniędzy na byle co. Z dobrym biznesplanem będziesz wiedzieć na co, ile ci potrzeba. Trzymaj się tego!

 

Działanie V – papiery, wnioski, firma czas start

 

Zakładając, że podejdziesz do tematu poważnie i przygotujesz biznesplan – najlepiej jak tylko potrafisz, przed tobą już tylko wypełnianie i składanie odpowiednich wniosków.

Rozpoczynając działalność prawdopodobnie nie będziesz się zastanawiał nad wieloma szczegółami. Nie będziesz wybierał programu do fakturowania i dokładnie planował wystroju biura. Nie będziesz, ale może warto poświęcić trochę więcej czasu na rzetelne sporządzenie biznesplanu i dokładnie rozplanowanie wydatków. Od tak, żeby potem było lepiej.

 

 

www.intea.pl

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Słabnie koniunktura na europejskich rynkach nieruchomości. Wyjątkiem jest Polska

    Aktywność zagranicznych inwestorów na polskim rynku nieruchomości wciąż rośnie....

  • Rynek biurowy wciąż rośnie. Napędza go rozwój centrów usług wspólnych

    Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla centrów usług wspólnych,...

  • Na popularności zyskuje budownictwo modułowe

    Budownictwo modułowe nie jest już symbolem architektury tymczasowej. Tą metodą...

  • Jak wygląda kontener mieszkalny?

    Czy mieszkanie w kontenerze może być wygodne? Okazuje się, że współczesne kontenery...

  • Dlaczego warto inwestować w nieruchomości w Portugalii?

    Co roku odpoczywasz w słonecznej Portugalii? Zamiast rezerwować pokoje w hotelach,...

  • Prawie 90 proc. Polaków zdecydowałoby się na budowę energooszczędnego domu

    Polacy są świadomi korzyści płynących z zastosowania rozwiązań energooszczędnych...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.