Innowacja wkracza do polskich firm – Business Process Outsourcing

Czerwiec 25 2020 11:32AM

W obliczu zmian jakie wprowadzają obecnie średnie i duże przedsiębiorstwa usługi BPO – Business Process Outsourcing stają się coraz bardziej pożądane. Skupienie się na kluczowych kompetencjach będzie teraz wyznacznikiem zwycięskich strategii. To właśnie taki kierunek działań liderów powoduje rosnące zapotrzebowanie na usługi outsourcingu procesów, które do tej pory wymagały obsadzenia wielu kosztownych stanowisk w firmie.

Nowoczesne centra usług biznesowych oferują przejęcie odpowiedzialności za procesy nieuważane za kluczowe dla organizacji. Są to z reguły procesy tzw. back office’u i administracyjne. W wielu tradycyjnie zarządzanych polskich firmach jest duży przerost administracji i kosztów pośrednich co negatywnie rzutuje na marże i osiągane zyski. Prowadzenie własnej obsługi back office wiąże się z utrzymywaniem rozbudowanego działu księgowości, rozliczeń, administracji, kadr i płac oraz wsparcia IT dla tego działu. Koszty funkcjonowania takich działów są często wysokie a osiągane rezultaty słabe. Business Process Outsourcing wyzwala nowe możliwości i zwiększa szanse przedsiębiorstwa na zdobycie pożądanej przewagi konkurencyjnej w swojej branży.

Za procesy back office Twojego biznesu może odpowiadać zewnętrzna firma, taka jak BPO Champions – www.bpochampions.pl

Outsourcing procesów biznesowych jest już normą w szybko rozwijających się firmach na zachodzie a także coraz częściej w średnich i dużych firmach polskich

mówi Dariusz Brzeziński , Dyrektor Zarządzający w BPO Champions, ekspert w dziedzinie doradztwa strategicznego, transformacji i restrukturyzacji przedsiębiorstw oraz pozyskiwania kapitału.

– Pierwsze duże centra outsourcingu powstały w Polsce w końcu lat 90. i nastawione były na obsługę dużych koncernów zagranicznych. Przez ostatnie 20 lat sektor ten stał się jedną z wizytówek dynamicznie rosnącej polskiej gospodarki, rozwijając się w tempie dwucyfrowym rok do roku. Sektor nowoczesnych usług biznesowych zatrudnia obecnie ponad 330 tys. pracowników w Polsce. Teraz firmy świadczące usługi BPO coraz częściej kierują swoją ofertę w stronę średnich i dużych firm krajowych. Rodzimym przedsiębiorcom przyświeca wizja szybkiego rozwoju i model optymalnego skalowania biznesu bez zbędnych obciążeń w postaci rozbudowanej administracji. Dzisiaj każdy świadomy przedsiębiorca powinien dostrzegać w tym modelu swoją szansę niezależnie od tego w jakiej branży działa jego firma.

Taka strategia pozwala na przekazanie obowiązków i odpowiedzialności za procesy wspierające do zewnętrznego podmiotu, a co najważniejsze gwarantuje odpowiedni poziom jakości przy znacznie niższych kosztach. W tym modelu za efekt końcowy odpowiada firma BPO. To innowacyjne podejście funkcjonuje już w wielu polskich firmach, dlatego właśnie w obliczu pandemii coraz więcej osób zasiadających na stanowiskach kierowniczych, zastanawia się nad przejściem na taki model prowadzenia biznesu – mówi ekspert.

Decyzja o zmianie modelu funkcjonowania firmy związana z wyborem outsourcingu obsługi procesów back office uwalnia zasoby i jest zazwyczaj motorem napędowym dla firm. Samą decyzję poprzedza audyt przeprowadzony przez doświadczonych ekspertów, który wskazuje na słabe punkty istniejących rozwiązań i definiuje obszary poprawy oraz optymalny model działania procesów.

Paradoksalnie kryzys gospodarczy, z którym obecnie mamy do czynienia to najbardziej właściwy moment na inwestowanie w gruntowne zmiany, szczególnie w transformację cyfrową i digitalizację.

Koronawirus radykalnie przyspieszył procesy automatyzacji i digitalizacji, które już od kilku lat stanowią widoczny trend. Na skutek kryzysu wywołanego wirusem i postępującej bezprecedensowej obniżki przychodów i marż, firmy poszukują przełomowych form oszczędności kosztów. W odpowiedzi na te potrzeby przychodzą usługi Business Process Outsourcing. Dlatego dla wielu firm to ostatni moment na przemianę, inwestowanie w nowe technologie, rozwój kluczowych kompetencji oraz outsourcowanie na zewnątrz firmy procesów, które zabierają zbyt wiele czasu zarówno szeregowym pracownikom jak i menedżerom.

Źródło: https://www.microsourcing.com/learn/blog/the-ultimate-list-of-outsourcing-statistics/

Czy wyobrażasz sobie jaką oszczędność czasu i kosztów wygeneruje decyzja o zleceniu na zewnątrz księgowości oraz procesów administracyjnych w Twojej firmie?

Ostatnie 3 miesiące z pewnością zmienią pozycję wyjściową wielu firm. Rządowa Tarcza Antykryzysowa, która doraźnie ma pomóc w ich funkcjonowaniu, jest chwilową ochroną pozwalającą przetrwać najtrudniejszy okres. W biznesie liczą się jednak rozwiązania długofalowe. Trwałe obniżenie kosztów w dużych firmach, na które pozwala outsourcing procesów do BPO, jest prawdziwą tarczą antykryzysową.

Redukcja kosztów oraz oszczędność czasu są pierwszymi namacalnymi efektami outsourcingu procesów. Często jest to także efekt prowadzonej równolegle restrukturyzacji firm oraz zmiany modelu biznesowego.  Powinna ona koncentrować się w obszarach, gdzie firma nie buduje istotnej wartości dla klienta. Mając ograniczone środki skierujmy je tam, gdzie jest nasz kluczowy klient, niekoniecznie na mało rentowne segmenty rynku. Powinniśmy koncentrować się na kluczowych kompetencjach produkcyjnych i sprzedażowych a część procesów wspierających można wydzielić i przenieść na zewnątrz do wyspecjalizowanych centrów procesów biznesowych. Model outsourcingu rozwijał się w szybkim tempie przed wybuchem pandemii a w czasach kryzysu jest jeszcze bardziej popularny, dając upragniony oddech wielu przedsiębiorcom. Taki model pozwala uwolnić strumień gotówki dotychczas zamrożonej w utrzymywanie zasobów administracyjnych i przenieść zaoszczędzone zasoby finansowe w stronę wytwarzania i dostarczania produktów oraz usług.

„Świadomość top managementu w kwestii outsourcingu usług rośnie od kilku lat, a w czasach pandemii widzimy wyraźny wzrost zainteresowania usługami Business Process Outsourcing i wzmożonej aktywność wokół tematu tych usług” – mówi Dariusz Brzeziński.

Trend outsourcowania jest coraz bardziej popularny oraz atrakcyjny kosztowo. Początkowo widzieliśmy go w większych ośrodkach miejskich takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto. Obecnie rozwiązania te stosują coraz częściej firmy w mniejszych miejscowościach, w tym te ulokowane w Specjalnych Strefach Ekonomicznych.

W wyniku współpracy z BPO obniżce ulegają koszty obsługi i zwiększona zostaje jakość oraz wydajność back office (nawet o kilkadziesiąt procent). Wg. międzynarodowych badań ponad 60% światowych liderów stosuje outsourcing procesów administracyjnych i back officowych jako jedną ze strategii na ugruntowanie przywództwa w branży.

Mówimy tu o dwucyfrowych procentowo oszczędnościach, bo tylko takie będą brane pod uwagę przy współpracy i ustalaniu celów strategicznych z naszymi klientami – mówi Dariusz Brzeziński, Dyrektor Zarządzający BPO Champions.

Co więcej, usługi te wspierają zastosowanie pracy zdalnej, którą wg ostatnich badań w epoce koronawirusa (ale także po niej) chce w większym zakresie stosować 88% polskich średnich i dużych firm.

BPO Champions to nowoczesne usługi biznesowe dedykowane dla średnich i dużych firm, prawdziwych Liderów Polskiej Gospodarki. Usługi te stanowią rozszerzenie klasycznych usług doradztwa strategicznego opartych na sprawdzonej międzynarodowej metodyce Growing Pains – Sztuka Skalowania Przedsiębiorstw, stosowanej przez wielu światowych liderów w Polsce i na świecie, takich jak np. Starbucks Coffee czy OMIDA Group .  Partnerem BPO Champions na stosowanie metodyki Growing Pains w Polsce jest Inventity Foundation.

Przewaga outsourcingu

Wewnętrzne działy back office do tej pory wymagały obsadzenia wielu kosztownych stanowisk w firmie i dodatkowo dużej ilości osób przetwarzających każdego dnia dokumentację. Ilość tych osób jest uzależniona od skali firmy i stopnia automatyzacji procesu obiegu dokumentów.

Zazwyczaj prowadzenie obsługi back office wiąże się z utrzymywaniem rozbudowanego działu administracyjno-księgowego oraz wsparciem IT. Koszty jakie generują takie działy są wysokie, a duża rotacja pracowników jest dodatkowym minusem. To negatywnie wpływa na wydajność konkretnych jednostek, jak i całej firmy.

Długi obieg dokumentów negatywnie wpływa na cash flow, zwłaszcza gdy firma posiada rozbudowaną strukturę, np. kilka czy kilkanaście oddziałów. Zlokalizowanie back office w jednym miejscu pozwala poprawić wydajność, zredukować koszty i usprawnić obieg gotówki.

Przy dużej skali działania wysokie są także koszty wynajmu lub administrowania nieruchomości. Szczególnie na przerost kosztów administracyjnych cierpią duże firmy w tradycyjnie pracochłonnych „dokumentacyjnie” branżach, takich jak np. branża transportowa, budowlana czy produkcyjna.

Postawienie na outsourcing umożliwia zniwelowanie kosztów pozyskania wykwalifikowanej kadry, najmu dodatkowej powierzchni biurowej, stworzenia oraz utrzymywania systemów IT potrzebnych do automatyzacji oraz ciągłego podwyższania kwalifikacji pracowników w obszarze, gdzie firma nie zarabia. Co najważniejsze firmy takie jak BPO Champions biorą na siebie odpowiedzialność za zlecane im procesy.

Dzięki nowoczesnej technologii outsourcing zapewnia bezpieczeństwo, skuteczność, jakość oraz zorganizowanie procesów w sposób bardziej atrakcyjny kosztowo. Warto zaznaczyć, że według międzynarodowych badań, firmy stosujące outsourcing mają

3-krotnie większą szansę na stanie się liderami w swoich branżach.

Czy jesteśmy świadkami nowej rewolucji technologicznej?

Organizacja procesów w BPO jest podparta wysoko zaawansowaną technologią. Procesy są organizowane w optymalny sposób pod kątem ich przebiegu i w wielu miejscach pracę ręczną zastępuje się różnymi formami automatyzacji. Oprócz zastosowania klasycznych systemów informatycznych (np. księgowych, klasy ERP) tworzy się rozwiązania związane z digitalizacją i elektronicznym obiegiem dokumentów (ang. workflow), robotyzacją (ang. RPA), uczeniem maszynowym, automatyzacją kognitywną oraz systemami sztucznej inteligencji.

Obecne zmiany w technologii porównywane są przez wielu do rewolucji przemysłowej, jaka miała miejsce przy wynalezieniu maszyny parowej.

Oznacza to z jednej strony olbrzymie możliwości a z drugiej strony potrzebę dużych nakładów w technologię oraz rozwój kompetencji specjalistów, które znacznie łatwiej uzasadnić z perspektywy dużej skali operacji back office’owych oferowanych przez wyspecjalizowane BPO, niż z perspektywy pojedynczej firmy przemysłowej lub usługowej.

Sektor nowoczesnych usług biznesowych rośnie z roku na rok w imponującym tempie i widzimy, że cały czas zwłaszcza w okresie kryzysu wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów z obszarów centrów usług wspólnych oraz BPO. Wg firmy E&Y sektor nowoczesnych usług biznesowych wytwarza 64,4 mld zł czyli ok. 3 proc. polskiego PKB. Pod względem liczby zatrudnionych zbliżył się do sektora motoryzacji a pod względem eksportu przewyższył wiele tradycyjnych branż produkcyjnych, takich jak produkcja mebli, mięsa czy części samochodowych.

Źródło: https://bpochampions.pl/blog-grid.html

Jest to imponujący wynik po 20 latach działalności. Branża nowoczesnych usług biznesowych okazała się czarnym koniem polskiej gospodarki, zarówno jeśli chodzi o konkurencyjność w skali światowej, jak i bardzo wysokie tempo wzrostu – mówi Dariusz Brzeziński.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Dlaczego niektórzy się uzależniają?

    Jednym z większych problemów społecznych są na pewno uzależnienia. Jest to...

  • Awarie sprzętów domowych. Co robić?

    Urządzenia AGD znacznie ułatwiają nam codzienne funkcjonowanie. Czynności, które...

  • 3 sposoby na efektowną dekorację pokoju dziecka

    Jak urządzić pokój dziecka? To pytanie, które spędza sen z powiek wielu rodzicom....

  • Jak chronić meble przed zarysowaniami?

    Zastanawiasz się co zrobić, by Twoje ulubione meble wyglądały jak nowe i nie...

  • Dezynfekcja w Warszawie zaczyna być standardem

    Czyste powietrze to element niezbędny do życia. Z tego faktu wszyscy doskonale...

  • Co musisz wiedzieć o wymianie dowodu rejestracyjnego?

    Dowód rejestracyjny to jeden z najważniejszych dokumentów, który kierowca powinien...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
Namioty magazynowe
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.