Teraz jest 2018-09-26, 14:45

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2010-08-18, 19:36 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2010-06-21, 18:58
Posty: 274
Obowiązki firmy

Przedsiębiorca, który przebrnie wreszcie przez mitręgę związaną z rejestracją firmy, który wybierze najlepszą dla siebie formę rozliczeń z fiskusem, słowem rozkręci swój biznes, wcale nie ma spokoju. Czeka go mnóstwo papierkowej roboty (o czym za chwilę), ale też wiele obowiązków formalnych. Musi więc przede wszystkim pamiętać o terminach zapłaty podatków i składek.

W przypadku podatków termin zapłaty zaliczek na podatek zależy od formy rozliczeń. I tak jeśli przedsiębiorca wybrał:

** zasady ogólne (rozliczenie w oparciu o skalę podatkową), zaliczki na podatek za miesiące od stycznia do listopada wpłaca do kasy lub na konto urzędu skarbowego do 20. dnia miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę grudniową wpłaca się do 20 grudnia, przy czym zaliczka ta ma wysokość zaliczki listopadowej.

** Tak samo jest, jeśli płaci fiskusowi według liniowej stawki 19 proc.

** ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatek płaci do 20. dnia następnego miesiąca, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania rocznego, czyli do końca stycznia następnego roku (przedsiębiorcy rozliczający się liniowo i na zasadach ogólnych składają zeznania roczne do końca kwietnia następnego roku).

** Jeszcze inaczej jest w przypadku szczęśliwców, którzy rozliczają się w ramach karty podatkowej - tu zaliczkę za dany miesiąc płaci się do 7. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (tylko za grudzień do 28 grudnia). Ponadto po zakończeniu roku podatkowego kartowicz składa w urzędzie skarbowym - do 31 stycznia - deklarację o wysokości zapłaconej i odliczonej w poszczególnych miesiącach od karty podatkowej składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Uwaga! Część przedsiębiorców może - o czym pisaliśmy w rozdziale poświęconym wyborowi form opodatkowania - wybrać kwartalną metodę zapłaty zaliczki na podatek. W takim przypadku płacą za okres od pierwszego do trzeciego kwartału do 20. dnia miesiąca następującego po zakończeniu każdego kwartału, zaś za czwarty kwartał do 20 grudnia w wysokości zaliczki za trzeci kwartał.


Do tego dochodzi też obowiązek zapłaty składek na ZUS. Tu terminy są inne.

Osoby fizyczne opłacające składkę wyłącznie za siebie za dany miesiąc płacą do 10. dnia następnego miesiąca, pozostali płatnicy do 15. dnia następnego miesiąca.

Wysokość składek ubezpieczeniowych w 2010 r. to:


** 19,52 proc. podstawy wymiaru - na ubezpieczenie emerytalne

** 6 proc. podstawy wymiaru - na ubezpieczenie rentowe

** 2,45 proc. podstawy wymiaru - na ubezpieczenie chorobowe

** od 0,67 do 3,60 proc. podstawy wymiaru - na ubezpieczenie wypadkowe

** 9 proc. podstawy wymiaru - na ubezpieczenie zdrowotne

** 2,45 proc. podstawy wymiaru - na Fundusz Pracy

** 0,10 proc. podstawy wymiaru - składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Z kolei minimalna kwota, jaką w 2010 r. muszą zadeklarować do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (na podstawie przepisów o działalności gospodarczej), twórcy i artyści oraz osoby wykonujące wolny zawód w oparciu o przepisy o ryczałtach podatkowych (m.in. lekarze, technicy dentystyczni, felczerzy, położne, pielęgniarki, tłumacze, nauczyciele udzielający lekcji na godziny), to 1915,80 zł (60 proc. prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego). Można zadeklarować więcej, choćby po to, żeby w przyszłości mieć wyższą emeryturę, ale znakomita większość przedsiębiorców deklaruje kwotę minimalną, by na bieżąco płacić możliwie najniższy ZUS. Na dzień dzisiejszy (tj. październik 2009 roku) daje to: ** 373,96 zł - na ubezpieczenie emerytalne, ** 114,95 zł - na ubezpieczenie rentowe, ** 46,94 zł - na ubezpieczenie chorobowe, ** 224,24 zł - na ubezpieczenie zdrowotne, ** 46,94 zł - na Fundusz Pracy.

Lżej mają przedsiębiorcy rozpoczynający działalność. Przez dwa lata płacą niższe składki na ubezpieczenia społeczne. I to znacznie niższe, bo choć procentowo są one takie same jak u "zwykłych" przedsiębiorców, to nalicza się je od innej podstawy. Tu wynosi ona w 2009 r. 382,80 zł i stanowi 30 proc. kwoty minimalnego wynagrodzenia. Przekłada się to na: ** 74,72 zł składki na ubezpieczenie emerytalne, ** 22,97 zł składki rentowej i ** 9,38 zł składki chorobowej.

Takie obniżone składki mogą płacić przedsiębiorcy, którzy w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej i dodatkowo nie wykonują działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, u którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywali w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Źródło: Niezbędnik Przedsiębiorcy


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 
google adsense
Szczegóły postu
PostNapisane: 2013-07-17, 09:36 
Offline

Dołączył(a): 2013-05-31, 12:06
Posty: 37
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej ilość formalności do zrealizowania i opłat do uregulowania jest niewyobrażalna, dlatego warto zatrudnić na starcie kogoś kompetentnego, żeby pomagał nam prowadzić te biurowe sprawy i przypilnował terminów


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-09-16, 15:30 
Offline

Dołączył(a): 2013-07-17, 21:44
Posty: 33
Ja na początku robiła to sama, mało faktur, mało roboty,mało księgowań, potem korzystałam z księgowości w Internecie, było dobrze dopóki było prosto. Jak się skomplikowało musiałam pójść do biura rachunkowego po prostu się poradzić i tak już zostało. Mam swoje biuro, które ze spokojem mogę polecić. Biuro mieści się w Warszawie na Bielanach przy stacji metra Wawrzyszew.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-09-19, 15:36 
Offline

Dołączył(a): 2013-09-19, 15:08
Posty: 10
Lepiej zgłosić się do profesjonalnego biura i nie narażać się na własne pomyłki


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-09-23, 08:46 
Offline

Dołączył(a): 2013-09-23, 07:06
Posty: 5
Tak jak napisano wyżej, najlepszym rozwiązaniem jest korzystanie z usług biura rachunkowego lub księgowej, wtedy mamy pewność, że wszystko w papierach jest jak należy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-09-24, 08:56 
Offline

Dołączył(a): 2013-09-24, 08:47
Posty: 5
O ile to ktoś kompetentny :)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 
google adsense
Szczegóły postu
PostNapisane: 2013-10-14, 15:26 
Offline

Dołączył(a): 2013-10-14, 15:23
Posty: 5
też sprawdzić doświadczenie tej osoby na pewno


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-10-17, 08:53 
Offline

Dołączył(a): 2013-10-17, 08:51
Posty: 5
to podstawa - warto zdać się na polecenia znajomych, w końcu chodzi o nasze pieniądze


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-10-22, 23:32 
Offline

Dołączył(a): 2013-10-22, 23:14
Posty: 5
ja chyba jednak wolę zająć się tym osobiście...


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2013-12-05, 11:48 
Offline

Dołączył(a): 2013-12-05, 11:05
Posty: 128
boss napisał(a):
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej ilość formalności do zrealizowania i opłat do uregulowania jest niewyobrażalna, dlatego warto zatrudnić na starcie kogoś kompetentnego, żeby pomagał nam prowadzić te biurowe sprawy i przypilnował terminów


Zgadzam się w 100 procentach. Nie każdy musi mieć głowę do tego typu rzeczy, a doradca podatkowy wszystkiego dopilnuje i pomoże przyoszczędzić tam, gdzie się da ;)


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2014-03-12, 17:26 
Offline

Dołączył(a): 2014-03-12, 17:19
Posty: 5
My Polacy uważamy gdziekolwiek jesteśmy czy to kraj czy modna ostatnio Anglia iż znamy sie na wszystkim najlepiej. jednak sprawy podatkowe powinniśmy zostawiać fachowcom. My nie musimy się na wszystkim znać a oni na pewno lepiej znają się na księgowości.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
 
google adsense
Szczegóły postu
PostNapisane: 2014-07-07, 12:37 
Offline

Dołączył(a): 2013-12-05, 11:05
Posty: 128
Warto tu też wspomnieć o obowiązkach pracodawcy w trakcie upałów ;) Jak dostarczenie nieograniczonej ilości zimnych napojów, wiatraków lub klimatyzacji. W wyjątkowych sytuacjach - nawet zwolnienie pracownika z wykonywania pracy w danym dniu (dzień płatny, jak każdy inny).
Powinni o tym pamiętać również pracownicy. Sprawy rozstrzyga sąd pracy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2014-09-24, 10:17 
Offline

Dołączył(a): 2014-09-24, 10:10
Posty: 1
Prosta sprawa, o której jednak pracodawcy zatrudniający pracowników często zapominają to lista obecności. A to obowiązek pracodawcy.


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2014-11-07, 14:40 
Offline

Dołączył(a): 2014-11-07, 14:20
Posty: 3
boss napisał(a):
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej ilość formalności do zrealizowania i opłat do uregulowania jest niewyobrażalna, dlatego warto zatrudnić na starcie kogoś kompetentnego, żeby pomagał nam prowadzić te biurowe sprawy i przypilnował terminów


Jasne, że tak, moja siostra na początku zakładania działalności zupełnie nie wiedziała w co ręce włożyć przez ilość tych formalności i przepisów i wspomagała się doradcą biznesowym. Skorzystała z usług mennicy http://www.cc.mennica.com.pl/oferta/doradztwo-biznesowe/ i dzisiaj nie żałuj, trochę to kosztowało, ale wolała postawić na jakiś pewnik, niż jakieś wschodzące biura doradztwa..także warto albo zainwestować w dużą, znaną, pewną markę, albo poczytać na forach jakie ludzie mają z tym doświadczenia.

Jeszcze tylko co do obowiązków firmy wobec pracowników w trakcie upałów, miałam nieprzyjemność pracować w zakładzie, gdzie latem była straszna duchota i gorąc, klienci dziwili się, ze jakoś wytrzymujemy po parę godzin, bo oni nie mogli przez 15min..zdarzało się, że pracownicy mdleli..a pracodawca 'nie miał pieniędzy na wodę' ..była chora atmosfera! apeluję do zakładających firmy żeby jednak zapewniali pracownikom chociażby ludzkie warunki pracy, bo małą butelka wody to naprawdę nie jakiś luksus..


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
PostNapisane: 2014-11-28, 21:29 
Offline

Dołączył(a): 2013-10-30, 11:11
Posty: 14
Dobra atmosfera w pracy to podstawa. Nie wyobrażam sobie iść do pracy i nie umieć się dogadać ze współpracownikami czy szefostwem. Wiadomo można mieć w niektórych kwestiach różne zdanie, jednak trzeba się umieć porozumieć i razem współgrać. Najgorzej jest jak w zespole pojawia się plotkarz. Fajnie na ten temat napisano tutaj - http://www.praca.bielsko.pl/porady-dla- ... -plotkarz-


Góra
 Zobacz profil Wyślij prywatną wiadomość  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

cron
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 2.2.09.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46/1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.