Przy zakupie różnego rodzaju towarów i usług, klienci coraz częściej decydują się na zawarcie umowy przez telefon. Zwykle ta metoda jest praktykowana przede wszystkim w bankowości, branży ubezpieczeń i telefonii komórkowej – ale nie tylko. To wygodna (i w dobie pandemii bezpieczna) opcja, która znacznie skraca czas dokonania zakupu. Dzięki możliwości zawarcia umowy przez telefon, nie trzeba jechać do punktu sprzedaży czy stać w długich kolejkach w oczekiwaniu na rozmowę ze sprzedawcą.
Zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (DzU 2014, poz.827 ), art. 2: umowa zawierana na odległość to taka, która „zawarta jest z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość bez jednoczesnej fizycznej obecności obu stron”. Do jej zawarcia (np. przez telefon) wykorzystuje się wyłącznie jeden bądź więcej środków porozumiewania się na odległość.
Przykładem umowy zawartej na odległość, jest umowa przez telefon. Należy jednak pamiętać, że sama telefoniczna zgoda konsumenta nie wystarczy, by taka umowa była wiążąca. W praktyce, informacje uzyskane w trakcie rozmowy ze sprzedawcą, należy potraktować wyłącznie jako ofertę, z której można, ale nie trzeba korzystać. Aby można było uznać umowę za zawartą, konieczne jest m.in. uzyskanie zgody konsumenta na tzw. trwałym nośniku. Co ciekawe, pojęcie to nie jest nowe – w krajach UE znane jest już od 2004 roku.
Trwały nośnik to przede wszystkim ochrona interesów zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy, ponieważ dzięki niemu obie strony zyskują dowód potwierdzający treść umowy.
W praktyce, konsument zanim wyrazi oświadczenie woli, może zapoznać się z warunkami umowy, by zyskać pewność co do tego, że są one zgodne z informacjami uzyskanymi w trakcie rozmowy telefonicznej.
Czym jest wiec trwały nośnik? To materiał bądź narzędzie, które umożliwia stronom umowy (a więc konsumentowi i przedsiębiorcy) przechowywanie skierowanych do nich informacji, w taki sposób, by:
W skrócie więc: jest to taka forma zapisu, która umożliwia w dowolnym momencie odtworzenie niezbędnych informacji w oryginalnej postaci, np. w wiadomości e-mail, na papierze lub w formie dokumentów podpisanych elektronicznie (można je szybko zweryfikować pod kątem integralności). Taką możliwość daje choćby platforma Autenti (https://autenti.com/platforma-autenti/) – wszystkie dokumenty podpisane przy jej użyciu spełniają wymogi trwałego nośnika.
Należy pamiętać, że zawarcie umowy przez telefon nie sprowadza się wyłącznie do zapisania jej na trwałym nośniku. Przede wszystkim, po wyrażeniu przez konsumenta zgody na zawarcie umowy na odległość, przedsiębiorca musi wysłać mu jej treść na trwałym nośniku (np. w postaci wiadomości e-mail). Gdy druga strona się z nią zapozna i odeśle oświadczenie woli (także na trwałym nośniku), można będzie uznać, że umowa została zawarta. Ostatnim krokiem, jaki musi zrobić przedsiębiorca, jest wysłanie do konsumenta potwierdzenia zawarcia umowy.
Najpóźniej z chwilą wyrażenia woli przez konsumenta, przedsiębiorca musi dopełnić obowiązków informacyjnych. Dotyczą one m.in. nazwy i siedziby firmy, właściwości przedmiotu świadczenia, ceny i wynagrodzenia, a także prawa odstąpienia od umowy.
Informacji, które przedsiębiorca musi przekazać konsumentowi jest wiele. Należy jednak pamiętać, że muszą być mu one przekazane na wspomnianym już trwałym nośniku jeszcze przed zawarciem umowy. Jeśli natomiast umowa jest zawierana z inicjatywy konsumenta z użyciem środka porozumiewania się na odległość, który nie daje takiej możliwości – wówczas przedsiębiorca jest zobowiązany do ich przekazania natychmiast po zawarciu umowy.
W przypadku umowy zawartej przez telefon (a więc na odległość) konsument ma 14 dni na odstąpienie od niej bez konieczności podawania przyczyny. Od którego momentu liczy się ten czas?
Artykuł sponsorowany.
Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:
Zakłady produkujące żywność to miejsca, które muszą zadośćuczynić wielu...
Usterka.pl to serwis świadczący usługi specjalistyczne dla klientów z całej...
W przypadku silników marek Perkins oraz CAT nie warto stosować niskiej jakości...
Na pewnych rzeczach po prostu nie warto oszczędzać. Niekiedy inwestycje wiążą...
W obecnym czasie uzyskanie jak największej efektywności energetycznej jest głównym...
W dzisiejszych czasach ludzie coraz bardziej zwracają uwagę nie tylko na to co...