Podejmowanie trafnych decyzji

Listopad 29 2011 10:47AM

Rola managera nie sprowadza się wyłącznie do kierowania ludźmi, ale również przewiduje podejmowanie decyzji, często trudnych. Jak wystrzec się od błędów? Zła decyzja może zaszkodzić nie tylko samemu managerowi, ale również całej firmie.

 

Aby podejmować trafne decyzje, należy dobrze zapoznać się ze strategią firmy. Każda decyzja w jakiś sposób wpływa na działalność przedsiębiorstwa, dlatego podpowiemy co robić, aby te decyzje w większości były trafne.

 

Po pierwsze dokonaj analizy przedsiębiorstwa. Musisz zebrać kilka bardzo ważnych informacji, które będą zawsze pomagać Ci w podejmowaniu decyzji.

 

Po pierwsze zorientuj się, jakimi wartościami kieruje się całe przedsiębiorstwo. Ustalenie hierarchii wartości jest bardzo ważne w przypadku, kiedy jesteś osobą decyzyjną. Następnie musisz mieć Obraz rzeczywistej sytuacji przedsiębiorstwa. Uzyskasz go poprzez studiowanie raportów z ostatnich miesięcy, wskazujących na wzrost lub spadek zysków. Dzięki temu zorientujesz się, czy powinieneś działać ostrożnie, czy możesz odrobinę zaryzykować. Kolejny etap to przeprowadzenie symulacji. Jeśli musisz podjąć jakąś decyzję, rozpisz kilka jej wersji. Ta opcja oczywiście dotyczy decyzji, które nie muszą być podejmowane w pośpiechu. Jak to ma wyglądać w praktyce?

 

Sporządź listę decyzji, jakie możesz podjąć w danej sytuacji. Następnie odpowiedz sobie na pytania:

1. Jakie ryzyko dla całej firmy niesie ze sobą ta decyzja?

2. Jakiego ryzyka ja sam mogę się spodziewać?

3. Jakie są szanse, że wybrana przeze mnie decyzja jest słuszna?

4. Jeśli moja decyzja rzeczywiście jest słuszna, to jakich korzyści może spodziewać się firma? Jakich korzyści mogę spodziewać się ja sam?

5. Czy ta decyzja jest zgodna z systemem wartości, jaki zakłada firma?

 

Poprzez odpowiedzenie sobie na te pytania, a także skonfrontowanie odpowiedzi z analizą przedsiębiorstwa oraz hierarchią wartości, będziesz mógł podjąć decyzję, najwłaściwszą dla przedsiębiorstwa. Takie działanie pozwoli Ci uniknąć konsekwencji, z tytułu podjęcia złej decyzji.

 

 

red. nacz. Daniel Szymański
www.BusinessTimes.pl

Skomentuj Post

Komentarze (1)

 

  1. Wacek

    Szkoda, że w sytuacjach kryzysowych nie ma się tyle czasu na przeanalizowanie swojej decyzji. Trzeba działać szybko i często szczęście jest tak samo ważnym elementem, co umiejętności zespołu.

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Dobry zegarek męski do 500 zł na prezent? 11 propozycji!

    Dobry zegarek męski to taki, który spełnia oczekiwania swojego właściciela....

  • Seriale Marvela bez supermocy

    Z pewnością większość z nas miała styczności przynajmniej z jednym z seriali...

  • W czym może pomóc HeadHunter?

    Szukając idealnego pracownika do naszej firmy, bierzemy pod uwagę liczne aspekty...

  • Biuro musi być dobrze wyposażone

    Artykuły biurowe na pewno nie są tematem, który byłby dla nas chociażby w najmniejszym...

  • Drukarnia internetowa: dlaczego warto z niej skorzystać?

    Internet na dobre wkroczył do naszego życia. Towarzyszy nam dzisiaj na każdym...

  • Czy warto kupić podstawkę pod laptopa?

    Z laptopów na co dzień korzysta coraz więcej osób. Są mobilne, można korzystać...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
Namioty magazynowe
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.