Przeszło 2 miliony aut poruszających się po polskich drogach to pojazdy służbowe, co dobitnie świadczy o tym, iż przedsiębiorcy coraz większą wagę przykładają do kwestii związanych z flotą samochodową. Jest to nie tylko nieodzowne narzędzie usprawniające funkcjonowanie firmy, ale też ważny czynnik uczestniczący w procesie budowy pozytywnego jej wizerunku.
Przy wyborze samochodów służbowych należy kierować się indywidualnymi potrzebami firmy, mając przy tym na względzie profil jej działalności. Bardzo istotne w tym kontekście jest również określenie modeli oraz liczby pojazdów, które zostaną przypisane do poszczególnych stanowisk. Kategoryzacja floty samochodowej pod tym kątem powinna odznaczać się przejrzystą strukturą oraz jasno sprecyzowanymi kryteriami – najlepszym rozwiązaniem jest ułożenie regulaminu przedstawiającego zasady korzystania z aut. Przy tej okazji warto też zastanowić się nad liczbą stanowisk, do których zostaną przypisane służbowe pojazdy. Innych samochodów potrzebują np. przedstawiciele handlowi, a innych członkowie zarządu przedsiębiorstwa.
Dobór firmowej floty samochodowej bazuje na kilku istotnych czynnikach. Wbrew pozorom cena pojazdów odgrywa drugorzędną rolę. Pod uwagę są brane w pierwszej kolejności:
Rosnącym zainteresowaniem na przestrzeni ostatnich kilku lat cieszą się samochody hybrydowe – czyli modele z napędem elektryczno-spalinowym. Ich ceny są aktualnie zbliżone do cen dobrej klasy diesli. Zalecane są w szczególności małym i średnim przedsiębiorstwom, których specyfika wiąże się z koniecznością częstego poruszania się po mieście. Hybrydy są ponadto tańsze w eksploatacji aniżeli auta z silnikiem benzynowym czy spalinowym, a dodatkową korzyścią wynikającą z ich posiadania są m.in. zniżki na parkowanie w większości dużych miast.
Decydując się na rozbudowę firmowej floty samochodowej, należy zastanowić się nad optymalną formą tego przedsięwzięcia. W rachubę wchodzi nie tylko zakup, ale także i inne warianty w postaci leasingu czy wynajmu – zwłaszcza ostatnia z przedstawionych opcji cieszy się dużą popularnością. Przykładowo w 2015 r. odnotowano znaczący – bo aż o ponad 70 proc. w porównaniu z 2014 r. – wzrost liczby samochodów w wynajmie długoterminowym. Usługi tego typu są świadczone przez wiele firm takich jak m.in. Vanfleet. Dobrze jest dowiedzieć się więcej samodzielnie odwiedzić wypożyczalnie samochodów, Warszawa np. jest miastem, w którym ich wybór jest naprawdę duży.
Przy tej sposobności warto też wspomnieć o wpływie floty samochodowej na wizerunek firmy. Służbowe samochody są wizytówką przedsiębiorstwa oraz dają wyobrażenie o jego sytuacji finansowej. Eleganckie i zadbane pojazdy sygnowane znanymi, renomowanymi markami podnoszą rangę firmy, świadczą też o jej profesjonalizmie i wiarygodności. Dla biznesowych kontrahentów niesie to czytelne przesłanie – oto godny zaufania i stabilny partner.
Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:
Szukając idealnego pracownika do naszej firmy, bierzemy pod uwagę liczne aspekty...
Artykuły biurowe na pewno nie są tematem, który byłby dla nas chociażby w najmniejszym...
Internet na dobre wkroczył do naszego życia. Towarzyszy nam dzisiaj na każdym...
Z laptopów na co dzień korzysta coraz więcej osób. Są mobilne, można korzystać...
Zaledwie 14% Polaków przeznacza swoje środki na inwestowanie w ryzykowne instrumenty...
Przyjęło się, że do obiadów w bardzo wielu domach podawany jest kompot. Wiadomo,...