Duży optymizm na polskim rynku branży HoReCa

Lipiec 31 2019 02:34PM

Wszystko wskazuje na to, że branżę HoReCa w Polsce czeka w najbliższych latach dalszy dynamiczny wzrost. Dobra kondycja gospodarki naszego kraju, skłonność do wydatków konsumpcyjnych i zmiany zachodzące w stylu życia Polaków, a także rosnący napływ turystów zagranicznych do Polski sprawiają, że optymizm w branży rośnie i trudno się temu dziwić.

Rynek HoReCa w Polsce coraz większy

Według analiz firmy doradczej PMR rynek HoReCa w naszym kraju jest wart ponad 30,8 mld. złotych, a w 2018 roku wzrósł o 6,8 %. To już kolejny rok wzrostu, a sytuacja w gospodarce wskazuje, że należy spodziewać się dalszych wzrostów. Opublikowany w styczniu 2019 roku raport „Rynek dostawców HoReCa w Polsce” pokazał, że w ubiegłym roku sam rynek usług gastronomicznych wzrósł aż o 10 %. To obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż w całej polskiej gospodarce.

Dynamiczny rozwój branży gastronomicznej

Duży wpływ ma na to wzrost wynagrodzeń Polaków. W czerwcu 2019 roku wzrosły one w ujęciu rocznym o 5,3 % według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Co prawda była to zmiana niższa od prognozowanej, ale i tak dość znacząca. Jeśli wziąć pod uwagę dość dużą dynamikę wzrostu wynagrodzeń w ostatnich miesiącach, to przekłada się ona również znacząco na zwyczaje konsumpcyjne. Dziś dla Polaków zjedzenie obiadu w restauracji nie jest już wydatkiem znacząco obciążającym domowy budżet. Dane pokazują, że w 2018 roku po raz pierwszy średnie miesięczne wydatki w lokalach gastronomicznych przekroczyły 100 złotych, a liczba klientów wzrosła o ponad 20 %.

Tak częste wyjścia do lokali gastronomicznych to wyraźny znak zmian w stylu życa Polaków, który coraz bardziej upodabnia się do stylu znanego ze społeczeństw Europy Zachodniej, gdzie regularne jadanie posiłków w restauracjach jest od lat normą. Charakterystyczne, że w Polsce w ostatnich latach wzrasta częstotliwość korzystania właśnie z restauracji, kosztem pubów czy dyskotek. Według raportu GfK „Rynek gastronomiczny w Polsce” z listopada 2018 roku, Polacy najczęściej odwiedzają punkty gastronomiczne podczas spotkań ze znajomymi. Tak robi 51 % pytanych. 48 % organizuje zaś spontaniczne wyjścia do restauracji i barów bez okazji. Najczęściej wychodzimy coś zjeść na mieście w towarzystwie partnera lub partnerki (także męża lub żony) oraz ze znajomymi (po 54 %).

Coraz więcej turystów

Rosnące wynagrodzenia zmieniają także turystyczne nawyki Polaków. GUS podał, że w pierwszych pięciu miesiącach 2019 roku z bazy noclegowej w naszym kraju skorzystało łącznie 9,9 mln. turystów, czyli o 6,5 % więcej niż przed rokiem. 76 % z nich stanowili obywatele naszego kraju. Według opublikowanego w czerwcu 2019 roku raportu picodi.com aż 97 % mieszkańców naszego kraju przynajmniej raz w roku wyjeżdża na wakacje, a 30 % robi to dwa razy w ciągu roku. Do tego większość ankietowanych spędza wakacje w Polsce. Tak robi 55 % z nich. Średnie wydatki Polaka na wakacje wynoszą niespełna 1 800 złotych. To więcej niż wydają np. Portugalczycy, ale mniej niż choćby Czesi, Słowacy, Węgrzy, a nawet Bałorusini. Nadal więc widać tu potencjał wzrostu, który rosnące wynagrodzenia powinny pomóc wykorzystać. A to, z kolei, jest dobrą informacją dla całej branży HoReCa.

Co czwarty turysta z zagranicy

Podobnie jak stały wzrost liczby zagranicznych turystów odwiedzających Polskę. Wspomniane dane GUS przynoszą informację, że między styczniem a majem 2019 było ich w Polsce 2,4 mln. To wzrost o 9 % w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Goście z zagranicy stanowią niemal jedną czwartą (24 %) korzystających z turystycznych noclegów w naszym kraju. Najczęściej odwiedzają nas Niemcy i Brytyjczycy, co także cieszy branżę ze względu na wynikające z ich wynagrodzeń większe możliwości w zakresie wydatków konsumpcyjnych.

Duży optymizm w branży HoReCa

Branża HoReCa w ostatnich latach w Polsce może się pochwalić stałą dynamiką wzrostu. Wpływają na to pozytywne wskaźniki ekonomiczne naszego kraju, a także jego modernizacja, w tym inwestycje w poprawę infrastruktury i rozwój bazy turystycznej. Istotnie przyczyniają się do tego faktu rosnące wynagrodzenia Polaków oraz specyfika wzrostu Produktu Krajowego Brutto Polski, który jest w dużej mierze oparty o konsumpcję.

Wszystko wskazuje na to, że kolejne lata będą oznaczały dalszy rozwój usług hotelowych i gastronomicznych w naszym kraju. Trudno się więc dziwić, że w branży panuje duży optymizm. – Przyszłość branży HoReCa w Polsce maluje się w jasnych barwach – mówi Adrian Wypych, przedstawiciel firmy Polska Grupa Tekstylna. – Cały czas rosnąca konsumpcja wraz z coraz większym napływem zagranicznych turystów zapewnią jej stabilny rozwój na kilka najbliższych lat. Przyszłość widzę przede wszystkim w rozwoju marek niszowych.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • W branży transportowej jest 100 tys. wakatów

    Branża transportowa boryka się z brakami kadrowymi, które sięgają nawet 100...

  • Firmom coraz trudniej pozyskiwać pracowników

    Stopa bezrobocia w Polsce spadła poniżej 7 proc. Według metodologii Eurostatu...

  • Coraz częściej to pracownicy wybierają pracodawcę

    Najniższe od niemal 27 lat bezrobocie  w Polsce powoduje, że punkt ciężkości...

  • Polacy coraz częściej za pracą jeżdżą do Czech

    Choć najwięcej Polaków na emigracji zarobkowej spotkać można w Wielkiej...

  • Centra usług wspólnych atrakcyjniejszym miejscem pracy niż banki

    81 proc. pracowników centrów usług wspólnych wiąże swoją dalszą karierę...

  • Bezrobocie będzie dalej spadać. W wakacje może paść kolejny rekord

    Według Głównego Urzędu Statystycznego maj był kolejnym miesiącem spadków bezrobocia....

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
Namioty magazynowe
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.